چسب بتن | کاربرد و مزایای چسب بتن انواع چسب بتن| مواد تشکیل دهنده چسب بتن

Pomex Orginal Png 1024x514 1

چسب بتن | انواع چسب بتن| کاربرد و مزایای چسب بتن

 

یکی از افزودنی های پر اهمیت صنعت بتن، چسب بتن است. از جمله مصارف چسب بتن می توان به ترمیم بتن،آب بندی، ترمیم بافت های قدیمی بتن، افزایش مقاومت بتن، جلوگیری از ترک بتن، افزایش خواص شیمیایی و مکانیکی و… اشاره کرد. چسب های بتن به دو دسته اپوکسی و لاتکس (پلیمری) قابل تقسیم هستند. همه ی چسب ها یا شامل پلیمر هستد یا هنگام واکنش شیمیایی حاصل می شوند. پلیمر ها موجب چسبندگی چسب ها می شوند.
چسب لاتکس امولسیونی از کوپلیمر محلول در آب است. ظاهر این چسب مایعی شیری رنگ است. ترکیب چسب لاتکس با سیمان پرتلند و ماسه ترکیبی مقاوم در برابر آب و مواد شیمیایی و ساییدگی ایجاد می کند که برای چسباندن کاشی، سرامیک، سنگ های تزئینی و… به سطوح کاربرد دارد.
چسب اپوکسی بتن از پلیمریزاسیون دو جزء اولیه رزین و سخت کننده ایجاد می شود.هنگام ترکیب رزین با کاتالیست پخت آغاز می شود. در فرآیند پخت زنجیره های مولکولی واکنش داده و حرارت ایجاد می شود. بیشترین مقدار مصرف چسب بتن در تعمیرات بتن های فرسوده است.در ترمیم بتن هایی .برای افزایش چسبندگی بتن به بافت قدیمی از چسب های بتن استفاده می شود. بهترین چسب بتن به دلیل خاصیت ضد آب در نماسازی روی بتن قدیمی و آب بندی استفاده می شود.

کاربرد چسب بتن

مهم ترین کاربرد چسب بتن برای افزایش میزان چسبندگی بتن تازه برای چسبیدن به بتن قدیمی در پروژه های تعمیراتی است که میزان چسبندگی بتن را با سطح قدیمی بسیار افزایش می دهد. همچنین این خاصیت هنگام نماسازی بر روی بتن قدیمی کاربرد دارد. چسب سیمان سفید از تراوش آب جلوگیری کرده و مانع تفکیک دانه های ریز و درشت می شود و برای آب بندی بتن بکار می رود. اگر سازه های بتنی دچار آسیب دیدگی سطحی و عمقی شده باشند با چسب بتون می توان آنها را ترمیم نمود و به عنوان ترمیم کننده بتن استفاده کرد. از دیگر موارد کاربرد چسب بتن جهت آب بندی بتن مخازن، استخر های بتنی، ترمیم آسیب دیدگی بتن یا اغلب سازه های بتنی مانند کانال های آب، کف سالن های صنعتی، باند فرودگاه ها، سد ها، پایه پل ها و ستون ها:

ترمیم بتن فرسوده
آب بندی
افزایش خاصیت چسبندگی
جلوگیری از ایجاد ترک در بتن
اتصال میلگرد به بتن
افزایش مقاومت مکانیکی

نحوۀ استفاده از چسب بتن

هنگام استفاده از این نوع چسب بهتر است، مواردی را رعایت کنید. تا قدرت چسبندگی و اختلاط آن را افزایش دهید.

معمولاً قسمتی که قرار است به هم متصل شود باید تمیز و عاری از چربی و گرد و غبار باشد. در غیر این‌صورت عملکرد چسبندگی آن به شدت کاهش می‌یابد. بعد ازینکه سطح را کاملاً پاکسازی کردید.

چسب را با آب مخلوط کنید تا کمی رقیق شود. چسب رقیق شده را به قسمت‌های خشک بتن بیفزایید. از عوامل مهم در مقدار استفاده از چسب بتن، یک فشار وارده و ضخامت آن است. در صورتی که ضخامت کم‌تر و فشار وارده بیش‌تر باشد، میزان مصرف نیز افزایش می‌یابد.

برای اینکه خاصیت چسبندگی چسب بتن افزایش یابد. همچنین برای اینکه از درزهای ایجاد شده جلوگیری شود، به دو روش زیر از آن ب

برای افزایش خاصیت چسبندگی و جلوگیری از درز ایجاد شده در بتن از دوروش زیر میتوان از آن استفاده کرد؛

روش ملاتی

روش ملاتی را می توان بسته به نیاز، در مقدار مناسب آن پروژه در نظر گرفت.

برای مثال میزان مصرف چسب بتن در ملات از ۱ الی ۴ واحد چسب بتن و ۱ الی ۳ واحد آب برای ساخت چسب رقیق و افزودن به ملات تا رسیدن به مرحله روانی مناسب است. بنابر چسبندگی مورد نیاز پروژه و ترکیبات بتن از ۱۰ تا ۴۰ درصد نیاز آبی مخلوط سیمانی کاهش پیدا می‌کند. اگر بتن ریزدانه زیادی دارد مصرف چسب بتن را محدودتر از حالت عادی کنید.

(لاتکس را طبق دستور کار با سیمان پُرتلند یا با سیمان پُرتلند و ۲ تا ۳ قسمت ماسه مخلوط کنید تا لجن تشکیل شود، این لجن را روی سطح بمالید تا بچسبد. ملات تازه یا بتن را، قبل از اینکه لجن خشک شود یا بگیرد، روی لجن بریزید. برای حصول بهترین نتایج از لاتکس‌های نوع I و II، بتن یا ملات حاوی لاتکس مناسب را مصرف کنید. حداقل ۱۵ درصد لاتکس پلیمری سفت، بسته به سیمان باید به کار رود)

روش دوغابی

ابتدا مکانی که قرار است عملیات را انجام دهید، با آب خالص تا حد اشباع خیس کنید. سپس از دوغاب رقیق شده حدود ۲ میلی‌متر روی مقطع اشباع شده بریزید. قبل از خشک شدن چسب بتن ریزی را تکمیل کنید. توجه به این موضوع که مقطع مورد نظر آب اضافی نداشته باشد برای افزایش کارایی اهمیت ویژه‌ای دارد.

برای ساخت دوغاب پلیمری به یک واحد چسب و یک واحد آب و ۴ واحد سیمان نیاز است. هر ۱٫۵ کیلوگرم از چسب حدودا ۱ مترمربع از سطح را پوشش خواهد داد. پس از موارد ذکر شده به این نتیجه می‌رسیم که: چسب بتن هرگز به صورت غلیظ روی سطح مورد نظر استفاده نشود.
(لاتکس را با برس، غلتک یا افشانه عرضه شده از طرف سازنده به کار ببرید. بتن را روی لاتکس اجرا شده در هر زمانی، حتی بعد از اینکه لاتکس خشک شد، بریزید)
نسبت اختلاط چسب بتن
چسب بتن، باید بسته به محل مصرف به طور معمول بین پنج تا ۱۰ درصد وزن سیمان مصرفی باشد. برای اختلاط از یک کاردک سفت و یا یک دریل دور کند با هم زن استفاده می‌شود تا مخلوطی همرنگ و یکنواخت به دست آید. این عمل به طور معمول حدود سه دقیقه طول می‌کشد. پس از اختلاط نباید بخشی از آن مخلوط یا رقیق شود.

مواد تشکیل دهنده چسب بتن

رزین‌های کوپلیمر پلی وینیل استات
رزین‌های اکریلیک
مواد پلیمری
مواد پایدار کننده در برابر تخریب توسط اکسیژن و اشعه UV
مواد نرم کننده که سبب می‌شود انعطاف پذیری افزایش یابد
مواد پر کننده معدنی
مواد افزایش دهنده غلظت

 کاربرد چسب کاشت میلگرد

کاشت آرماتور و بولت بر روی سطوح عمودی و افقی بتن
پر کردن شکاف‌های موجود در دیوار، سقف و کف
نصب صفحات فلزی بر روی سطوح عمودی (دیوار و سقف)

مزایای چسب کاشت میلگرد

چسبندگی عالی به انواع سطوحی بتنی، فلزی، سنگ و…
اجرای سریع و آسان
بدون نیاز به حلال
بدون شیره
عدم تاثیرپذیری از عوامل جوی و محیطی
قابل اجرا در محیط های مرطوب
مهار میلگرد یا بولت در بتن سخت و در اصطلاح کاشت میلگرد یا بولت از جمله موارد پرکاربرد در صنعت ساخت ساز است و گستره وسیعی از اتصالات سازه ‌ای و غیرسازه ‌ای و همچنین تقویت و مقاوم سازی سازه‌ های بتنی را در بر می‌ گیرد.
در کاشت میلگرد با چسب هیلتی، مته مورد استفاده از نوع مته كرگیری بتن است و بتن و آرماتور موجود در بتن را برش می ‌زند. كاشت میلگرد در بتن توسط چسب مخصوص (كاشت شیمیایی) انجام می ‌شود.
از چسب کاشت میلگرد و بولت هیلتی می ‌توان برای کاشت میلگرد در سطوح عمودی و افقی استفاده نمود. چسب هیلتی را می ‌توان با استفاده از گان‌ های مخصوص اعمال و اجرا نمود. چسب‌ های کاشت میلگرد هیلتی در بسیاری از پروژه ‌های معتبر کاشت میلگرد استفاده شده است.
چسب‌ های کاشت آرماتور و بولت هیلتی با وجود هزینه بالا امروزه در میان متخصصین و کارشناسان طرفداران زیادی دارد که به علت اطمینان از کیفیت محصول مورد نظر است.
از چسب کاشت آرماتور و بولت هیلتی می‌توان برای کاشت آرماتور در سطوح عمودی و افقی و کاشت بولت استفاده نمود.
چسب کاشت آرماتور و بولت هیلتی را می ‌توان با استفاده از گان ‌های مخصوص اعمال و اجرا نمود.
چسب‌ های کاشت آرماتور و بولت هیلتی در بسیاری از پروژه ‌های معتبر کاشت آرماتور یا بلت استفاده شده است.
برخی از موارد مصرف چسب کاشت آرماتور یا بولت هیلتی استفاده برای برای نصب ماشین آلات‌، گاردریل ها‌، بیس پلیت ها‌، بولت ها و… است.

ویژگی‌ های خمیر اپوکسی کاشت بولت و میلگرد

قدرت چسبندگی بسیار زیاد به بتن و آرماتور، استحکام بسیار عالی در مقابل مواد اسیدی و قلیایی، امکان کاشت آرماتور در بتن‌ های سبک، محافظت از آرماتور و انکربولت در مقابل خوردگی و زنگ ‌زدگی، بدون شیره و فاقد انقباض، بدون نیاز به حلال، سهولت و سرعت اجرا.

5/5 - (145 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

الان خرید کنید!
Translate »
X