چسب کاشی و سرامیک پومکس چیست و چه ویژگی ها و کارایی دارد؟
چسب کاشی و سرامیک پومکس چیست ؟ چسب کاشی و سرامیک پومکس یک متریال به نسب جدید است، که در بند کردن مصالح ساختمانی مختلف و ایجاد اتصال و استحکام در کاشی کاری و سرامیک کاری مورد استفاده قرار می گیرد. چسب کاشی به علت مواد تشکیل دهنده آن مزایای فراوانی نسبت به ملات سنتی کاشی کاری دارد. این مصالح ساختمانی در کیسه هایی به صورت آماده به بازار عرضه می شود. اجرای چسب کاشی در ساختمان سازی روند ساده ای دارد، به این شکل که ملات آماده را با آب مخلوط کرده و درزهای خالی بین کاشی، سرامیک، سنگ و موزاییک را پر می کنند.

چسب پومکس – ایران پومکس -چسب تهران – کاشی چسب

ترکیبات چسب کاشی و سرامیک
چسب کاشی از ترکیب مواد شیمیایی و معدنی نظیر؛ سیمان پورتلند غیرآلی، ماسه ریز و افزودنی های چسبدار تهیه می شود. در تهیه چسب کاشی سعی شده موادی به کار گرفته شود که بالاترین قدرت چسبندگی را داشته باشد، تا حد ممکن سبک باشد و همچنین در نحوه اجرا و کاشی کاری کمترین انرژی و زمان را بگیرند.

چسب پومکس – ایران پومکس -چسب تهران – کاشی چسب

نکاتی مهم درباره طریقه استفاده از چسب کاشی و چسب سرامیک پومکس
نکاتی مهم درباره طریقه استفاده از چسب کاشی و چسب سرامیک پومکس
چسب کاشی و سرامیک پومکس از دستاوردهای بروز صنعت ساختمان سازی است که امروزه بسیاری از پیمانکارها و سرامیک کارها برای اجرای کاشی و اتصال سطوح دو ماده و مصالح به یکدیگر از آن بهره میبرند.

چسب کاشی و سرامیک یک مخلوط آماده ساخته شده از سیمان پورت لند، پلیمرهایی مانند اپوکسی، ذرات دانه‌ای منتخب و مواد شیمیایی اصلاح شده با چسبندگی قوی میباشد که به عنوان جایگزین ملات‌های سنتی و قذیمی برای فیکس کردنانواع کاشی، سرامیک و موزاییک روی کلیه سطوح شامل دیوارها، کف، سطوح بتنی و حتی چسباندن کاشی روی کاشی استفاده می‌شود.

دو نوع کلی و پرمصرف چسب‌های کاشی، چسب سرامیک و کاشی پودری و چسب سرامیک و کاشی خمیری هستند
مزایای چسب کاشی و سرامیک پومکس

چسب پومکس – ایران پومکس -چسب تهران – کاشی چسب

ویژگی های چسب کاشی و سرامیک
چسب کاشی در متریال و ترکیبات و همچنین نحوه استفاده مزیت های فراوانی نسبت به مصالح دیگری که در کاشی کاری به کار گرفته می شود، دارد. از این میان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

· قدرت بالای چسبندگی

چسب کاشی نسبت به ملات­های دیگری که در کاشی کاری به کار گرفته می شود، قدرت چسبندگی بیشتری دارد. این ویژگی نشئت گرفته از عناصر موجود در آن می باشد.

· مقاومت و استحکام بالا
چسب کاشی آماده بعد از خشک شدن مقاومت فوق العاده ای در مقابل فشار دارد و همچنین موجب مستحکم شدن سازه می شود. استحکام بالای چسب کاشی باعث می شود، سازه مورد نظر در مقابل بارهای ساختمان و رویدادهایی نظیر زلزله کمترین آسیب را ببیند.

· قابلیت ضد آب بودن
چسب کاشی در مقابل آب و رطوبت مقاومت بالایی دارد. در واقع بعد از به کارگیری این نوع ملات در کاشی کاری و خشک شدن آن، نفوذ آب و رطوبت به سازه مورد نظر به طور تقریبی به صفر می رسد. این ویژگی در کاشی کاری سرویس های بهداشتی و حمام ها به شدت به کار می آید.

· نحوه اجرای ساده چسب کاشی
هر کسی که ذره ای ساخت و ساز بداند می تواند به راحتی از چسب کاشی استفاده کند. سبک بودن این نوع ملات نیز به سهولت اجرای این مصالح ساختمانی کمک می کند.

· صرفه اقتصادی
چسب کاشی به علت قدرت چسبندگی بالایی که دارد، در کاشی کاری به مقدار کمتری نسبت به ملات های دیگر استفاده می شود. این موضوع به علاوه دیگر ویژگی های منحصر به فرد آن، باعث شده که چسب کاشی مصالح ساختمانی کم هزینه ای محسوب شود.

چسب کاشی و سرامیک چیست
چسب کاشی انواع و اقسام مختلفی دارد که بنا به کاربرد آن، مورد استفاده قرار می گیرد. اما همه انواع چسب کاشی در دو دسته خمیری و پودری طبقه بندی می شوند، که ما در ادامه به بررسی این دو نوع چسب کاشی می پردازیم:

· چسب کاشی خمیری
چ چسب خمیری کاشی قابلیت بالایی در مقابل نفوذ آب دارد. این ویژگی باعث شده که برای استفاده در محیط هایی که به طور دائم در معرض رطوبت هستند، بسیار مناسب باشد. همچنین به طور کلی، در مناطق پربارش استفاده از چسب خمیری کاشی، انتخاب عاقلانه ای محسوب می شود.

انواع کاشی برای اجرا بر روی دیوارهای گچی می تواند با استفاده از خمیر چسب کاشی به راحتی صورت پذیرد. چرا که خمیر چسب کاشی مقاومت بالایی در مقابل فشار و کشش دارد.

· چسب کاشی پودری
چسب پودری کاشی قدرت چسبندگی کمتری نسبت به چسب خمیری کاشی دارد. بنابراین استفاده از این نوع ملات ساختمانی در اجرای کاشی بر روی دیوارهای گچی توصیه نمی شود.

پودر چسب کاشی بیشترین کاربرد را در اجرای کاشی بر روی سطوح صاف مانند دیوارهای آجری، کاشی کاری قدیمی و موزاییکی و سنگ و سیمان دارد.

چسب پومکس – ایران پومکس -چسب تهران – کاشی چسب

· چسب خمیری کاشی و سرامیک اپوکسی
چسب کاشی اپوکسی که در دسته چسب های خمیری کاشی کاری محسوب می شود، از ملات های پرکاربرد در ساختمان سازی محسوب می شود. این نوع چسب از رزین های اپوکسی و مواد سخت کننده تهیه می شود. خمیری بودن چسب اپوکسی باعث شده هر کسی از عهده کار کردن با آن بربیاید و در کمترین زمان ممکن و با حداقل تعداد نفرات نیروی کار در ساختمان اجرا شود.

چسب خمیری سرامیک با انواع و اقسام زیرساخت ها سازگار است. به همین خاطر در اجرای دیوار و کف با هر متریالی مورد استفاده قرار می گیرد.

چسب خمیری اپوکسی در مقابل دما مقاومت بالایی دارد و همچنین مواد شیمیایی نمی توانند در آن نفوذ کنند. این متریال قیمت بالاتری نسبت به دیگر چسب های کاشی و سرامیک دارد. اجرای چسب اپوکسی در ساختمان از عهده هر کسی برنمی آید. فقط نیروی کار با تجربه و آموزش دیده می توانند از چسب خمیری اپوکسی در ساخت و ساز استفاده کنند.

چسب پومکس – ایران پومکس -چسب تهران – کاشی چسب

مزایایی که استفاده از چسب سرامیک و کاشی پومکس چه از نوع پودری و چه از نوع خمیری نسبت به روش استفاده از ملات‌های سنتی به همراه داشت باعث شد مورد استقبال فعالان صنعت ساختمان قرار گیرد.

در این روش دیگر خبری از هزینه بالا، ضخامت زیاد، کثیف کاری و ریخت و پاش، مقاومت کمتر و … نیست و عدم نیاز به تخریب زیر کار، افزایش سرعت نصب و بهره‌برداری، هزینه کمتر، چسبندگی بالا، انعطاف‌پذیری خوب، مقاومت در برابر نفوذپذیری و رطوبت، استفاده از فضای بیشتر ساختمان، استحکام در سال‌های بعد جایگزین معایب ذکر شده گردیده است.

همچنین وزن بسیار کم بابت سبک‌سازی کف و همچنین بدنه در هنگام نصب بر روی نما، قدرت الاستیته بیشتر در مقایسه با ملات ساده که باعث مقاومت بیشتر در برابر لرزش‌ها و ضربه‌های ناگهانی و فشار بالا می‌شود، تنوع در اجرا و محافظت از محیط زیست و … برخی از ویژگی‌های دیگر این ماده، جهت اتصال است.

هر چند چسب کاشی دارای مزایای متعددی است اما هنگام استفاده از آن باید نکاتی را مورد توجه قرار داد که رعایت آن‌ها باعث بالا رفتن کیفیت کار می‌شود.

چسب پومکس – ایران پومکس -چسب تهران – کاشی چسب

نکات مورد توجه در استفاده از محصول

نخستین نکته دقت در انتخاب چسب سرامیک و کاشی مناسب برای فراهم کردن یک اتصال بادوام است که در این زمینه باید میزان چسب مورد نیاز برای مساحت مورد نظر، مرطوب بودن یا خشک بودن ناحیه و مواد محل نصب که ملات است یا دیوار خشک یا دال بتنی یا کاشی‌های قدیمی و … مورد بررسی قرار گیرد.

چسب کاشی و سرامیک بر اساس محل استفاده به چسب کاشی دیواری و چسب کاشی برای کف و بر اساس جنس به چسب انعطاف، چسب عایق آب و چسب کاشی حرارتی برای مکان‌هایی که در معرض گرمای زیاد هستند تقسیم می‌شود.

اصل بودن چسب کاشی و سرامیک را حتماً مورد بررسی قرار دهید، در غیر این صورت موجب آسیب دیدگی کاشی و سرامیک می‌شود. توجه به علامت استاندارد در این خصوص فراموش نشود.

چسب پومکس – ایران پومکس -چسب تهران – کاشی چسب

توصیه‌ها و نکات مهمی توسط شرکت تولید کننده، بر روی بسته‌بندی چسب‌های کاشی و سرامیک، درج شده است که حتماً باید به آن‌ها توجه شود.

قبل از شروع کاشی کاری، دمای محیط را بررسی کنید. انجام کاشی کاری در هوای سرد و دمای پایین ممکن است باعث ایجاد مشکل شود. در این مورد استانداردهای موجود می‌تواند به شما کمک کند.

چسب پومکس – ایران پومکس -چسب تهران – کاشی چسب

آماده سازی سطح زیر کار برای ایجاد پوشش بسیار مهم است. این سطوح و سطوح دیوارها باید از مصالح قبلی مانند بتن و گرد و غبار پاک شده و بر روی کاشی و سرامیک‌های قبلی تراش ایجاد شود (عملیات تیشه کردن) تا کاشی و سرامیک جدید با استفاده از چسب کاشی هماهنگی بهتری با آن‌ها داشته باشد و مقاومت و میزان چسبندگی افزایش یابد.

نحوه نصب کاشی‌ها بسیار مهم است. کاشی‌هایی که با شانه مستقیم کار شوند در مقابل ضربات مقاوم هستند در حالی که کاشی‌های نصب شده با حرکات دایره‌ای شانه و لقمه گذاری در اثر ضربه می‌شکنند که این روش برای کاشی‌های بزرگ موجب حبس هوا بین لایه‌های چسب کاشی و ایجاد فضای خالی در زیر کاشی و نهایتاً ترک خوردن و شکستن آن می‌شود.

چسب پومکس – ایران پومکس -چسب تهران – کاشی چسب

 

نتیجه گیری

اکثر همکاران ماهر چسب کاشی و سرامیک را با مقداری چسب بتن مخلوط می‌کنند تا چسبندگی آن افزایش یابد. ضخامت مناسب برای اجرای چسب سرامیک و کاشی ۱ تا ۶ میلی‌متر است. این اندازه، از اشغال زیاد فضا جلوگیری می‌کند.

تراز کردن کاشی‌ها در پایان کار، بسیار اهمیت دارد و فقط باید با استفاده از شمشه تراز انجام شود تا در اثر برخورد نور به کاشی‌ها بعد از نصب، زیبایی خاصی در کاشی‌ها دیده شود.

بعد از گذشت دو روز از نصب کاشی‌ها، باید بندکشی انجام شود که با ترکیب پودر سنگ، سیمان سفید و پودر رنگ و آماده کردن دوغاب، کاشی‌ها را بندکشی کرده و بعد از مدت کوتاهی دوغاب اضافی را با یک دستمال یا گونی نم دار پاک کنید.

البته امروزه برخی شرکت‌ها از جمله سهند شیمی پودرهایی را برای بندکشی آماده کرده‌اند که باید با مقداری آب مخلوط شده و استفاده شود.

کاشی و سرامیک از جمله مصالح با طول عمر بالا و دوام بسیار در صنعت ساختمان هستند و اگر شکسته شده و یا ترک بردارند، عمدتاً به دلیل نصب نادرست آن‌ها است.

چسب پومکس – ایران پومکس -چسب تهران – کاشی چسب

امروزه برای نصب و اجرای کاشی و سرامیک از چسب‌های کاشی و سرامیک استفاده می‌شود که با توجه به مزیت‌های بسیار زیاد مانند سهولت و کیفیت انجام کار در مقایسه با روش‌های زمان‌بر و سخت ساخت مانند ملات سیمان و ماسه، با استقبال و محبوبیت بسیار بالایی مواجه شده و به سرعت توانست جایگزین روش‌های قدیمی شود، هر چند ممکن است استفاده از این محصول نیز معایبی به همراه داشته باشد

چسب پومکس – ایران پومکس -چسب تهران – کاشی چسب

کاربردهای چسب کاشی و سرامیک
چسب کاشی در اتصال بخش زیادی از مصالح ساختمانی کاربرد دارد. کاشی کاری، موزاییک کاری، سرامیک کاری، سنگ کاری و … از مواردی است که با استفاده از چسب کاشی صورت می گیرد. این مصالح ساختمانی به علت قابلیت زیادی که دارد و همچنین نفوذناپذیری آن در مقابل رطوبت، در قسمت های مختلف یک ساختمان به کار می آیند. بخش های مختلف یک ساختمان که از چسب کاشی و سرامیک در آن استفاده می شود شامل؛ سرویس های بهداشتی، حمام، استخر، پارکینگ، واحدهای صنعتی و فضاهای بیرونی به کار گرفته می شود.

چسب پومکس – ایران پومکس -چسب تهران – کاشی چسب

چسب کاشی و سرامیک، مصالحی پرکاربرد و به صرفه
جدای از ویژگی های منحصر به فردی که استفاده از انواع چسب کاشی و سرامیک در ساخت و ساز دارد، نحوه اجرا و به کارگیری این ملات پرکاربرد باعث محبوب شدن آن در میان فعالان حیطه ساختمان سازی شده است.

انواع چسب های خمیری کاشی و سرامیک و همچنین پودرهای چسب کاشی با صرف کمترین هزینه در ساخت و ساز اجرا می شوند. به کارگیری چسب های کاشی و سرامیک به علت سهولت قابل توجهی که دارد، نیاز به مهارت خاصی ندارد. یک نیروی کار ساده می تواند در کمترین زمان ممکن حجم زیادی از دیوار یا کف را با استفاده از چسب کاشی و سرامیک، بنا کند.

چسب پومکس – ایران پومکس -چسب تهران – کاشی چسب

سخن پایانی
ما سعی کردیم در این مقاله به سوال چسب کاشی چیست ؟ پاسخی مناسب داشته باشیم. امیدواریم که از مطالعه این محتوا رضایت داشته و به پاسخ سواللات خود رسیده باشید..

چسب پومکس – ایران پومکس -چسب تهران – کاشی چسب

Rate this page