چسب سرامیک و کاشی در واقع نوعی سیمان غیر آلی پلیمری دارای خاصیت چسبندگی بسیار بالا و همچنین دارای قابلیت سازگاری با زیرسازی‌های مختلف است.

مزایای استفاده از چسب کاشی و سرامیک به جای ماسه و سیمان

مقاومت و استحکام و ماندگاری طولانی

چسب های سرامیک و کاشی  در مقایسه با مصالح قدیمی مانند سیمان و ماسه به میزان قابل توجه ای از مقاومت بالاتری برخوردارند استحکام و مقاومت  خود را با گذر سال‌ها پس از اجرا حفظ می نماید.

کیفیت بالاتر، تمیزی و زیبایی و سرعت بیشتر در نصب و کار

استفاده از چسب کسرامیک و اشی  سبب می‌شود تا محیط تمیزتری در هنگام اجرا کار در پروژه‌ها داشته باشید و همچنین ماهیت آن‌ها سبب افزایش سرعت عملکرد در هنگام نصب کاشی و سرامیک می‌شود.

قابلیت استفاده در تمام اماکن و محیط‌ها

دیگر جایی برای نگرانی درمورد رطوبت، سرما و گرما و سایر عوامل محیطی که باعث تخریب بافت چسبنده مصالح معمولی هستند، وجود دارد و می توانید از این چسب در محیط هایی که تماس مستقیم با آب دارند مثل استخرها و حوضچه ها استفاده کنید.

قابلیت نصب کاشی روی کاشی‌های قدیمی

برای تغییر و بازسازی کاشی‌ها می‌توان با استفاده از چسب سرامیک و کاشی  ، کاشی‌های جدید را روی کاشی‌های قدیم چسباند، بدون آنکه کاشی‌های قدیم کنده یا تخریب شوند.

انواع چسب های سرامیک و کاشی ایران پومکس

در حالت کلی چسب سرامیک و کاشی به دو صورت پودری و خمیری در بازار وجود دارد. انواع مختلف این چسب ها عبارتند از:

چسب کاشی و سرامیک پودری پرسلان ایران پومکس

D9 Be D9 88 D8 Af D8 B1 D8 A8 D9 86 D8 Af Da A9 4feab86eb24ebe77f2920a7e13887002 1

پایه این چسب سیمان و مواد معدنی است. و با پلیمر و افزودنی های مخصوص اصلاح شده است. بسیار منعطف و دارای استحکام فوق العاده ای است و تنها با افزودن آب مورد استفاده قرار می گیرد. چسب کاشی پرسلان برای چسباندن انواع کاشی و سرامیک معمولی و پرسلان، موزاییک معمولی و شیشه ای و انواع سنگ ها در سطوح مختلف در حالت عمودی یا افقی و همچنین محیط های داخلی و خارجی مناسب است. این نوع از چسب نسبت به سایر چسب ها مزایایی دارد از جمله قدرت چسبندگی بالاتر، امکان استفاده در محیط های مرطوب و همچنین استفاده در محیط هایی با سیستم گرمایشی و سرمایشی از کف هستند.

پایه این چسب سیمان و مواد معدنی است. و با پلیمر و افزودنی های مخصوص اصلاح شده است. بسیار منعطف و دارای استحکام فوق العاده ای است و تنها با افزودن آب مورد استفاده قرار می گیرد. چسب کاشی پرسلان برای چسباندن انواع کاشی و سرامیک معمولی و پرسلان، موزاییک معمولی و شیشه ای و انواع سنگ ها در سطوح مختلف در حالت عمودی یا افقی و همچنین محیط های داخلی و خارجی مناسب است. این نوع از چسب نسبت به سایر چسب ها مزایایی دارد از جمله قدرت چسبندگی بالاتر، امکان استفاده در محیط های مرطوب و همچنین استفاده در محیط هایی با سیستم گرمایشی و سرمایشی از کف هستند.

چسب‌های خمیری ایران پومکس

Pomex Khamiri 1024x427 1

غالبا برای نصب روی دیوارهای بتنی و گچی طراحی شده اند و در مقابل مواد نفتی، اسید و آب مقاومت بالایی دارند. نکته مهمی که در مورد این نوع از چسب ها وجود دارد تراز بودن سطح مورد استفاده است و برای سطوحی مثل انواع دیوار گچی، کاهگلی و خاکی باید این نوع از سطوح را قبلا با ملات سیمان آغشته کرد.

 

چسب دو جزئی پرسلان ایران پومکس

Unnamed File

سیمان و مواد معدنی جزء اول و رزین اصلاح کننده پلیمری بر پایه اکریلیک جزء دوم تشکیل دهنده این نوع چسب می باشد. از دیگر مشخصه های چسب دو جزئی می توان به قابلیت انعطاف پذیری بسیار بالا و مقاومت کششی و چسبندگی مناسب اشاره کرد. ویژگی مهم دیگر این نوع از چسب ها مقاومت بالا در مقابل نفوذ آب و آنتی باکتریال است. برای مکان هایی با فشار ترافیکی بالا مثل پارکینگ ها، مراکز تجاری و سینماها و اماکن پرتردد این چسب مناسب است. همچنین برای اسلب، سنگ ها و سرامیک های با ابعاد بزرگتر از 60*120 سانتی متر مناسب است. از دیگر مزایای این نوع از چسب می توان به آنتی باکتریال بودن، استحکام و قدرت چسبندگی بسیار بالا، انعطاف پذیری و مقاومت در برابر رطوبت و آب اشاره کرد. معمولا برای پوشش هر متر مربع 5 تا 7 کیلوگرم چسب دو جزئی مورد نیاز است.

 

مقایسه چسب کاشی و سرامیک با ملات شن و ماسه-سیمان

تا اینجای کار بطور کامل با مزایا و معایب استفاده از چسب های کاشی و سرامیک و همچنین ملات شن و ماسه-سیمان آشنا شدیم. در این قسمت قصد داریم که مزایا و معایب این دو شیوه نصب کاشی را بصورت فهرست وار مقایسه کنیم:

  1. استفاده از چسب کاشی سرعت کار را بالا می برد و به صرفه تر است، در حالی که استفاده از ملات شن و ماسه-سیمان زمان را تلف خواهد کرد.
  2. استفاده از چسب های کاشی ساده است و تنها باید آنها را با آب مخلوط کنید تا آماده مصرف شوند. برای استفاده از شیوه سنتی باید کاشی ها را به مدت حداقل یک روز در آب بخوابانید.
  3. قدرت اتصال و استحکامی که چسب ایجاد می کند در مقایسه با ملات شن و ماسه-سیمان بسیار بیشتر است.
  4. در شیوه سنتی نصب کاشی ها می تواند آب و رطوبت به زیر کاشی ها نفوذ کند و باعث خرابی آنها شود.
  5. با استفاده از چسب کاشی می توانید در عرض کمتر از 24 ساعت و بدون اینکه منتظر تبخیر رطوبت شوید اقدام به ریختن دوغاب کنید.
  6. در شیوه سنتی کاشی ها می تواند به سادگی از جای خود کنده شوند در حالی که چسب کاشی این عیب را ندارند و استحکام بسیار بالاست.
  7. یکی از مزایای چسب کاشی این است که می توان از آن بر روی بسیاری از سطوح نظیر سیمان، موزاییک شیشه ای، سیستم دیوار خشک و … استفاده کرد.
  8. برای کاشی هایی که جذب کمی دارند، بعنوان مثال کاشی های گرانیتی 60*60 نمی توان از مخلوط شن و ماسه-سیمان استفاده کرد.
  9. برای نصب کاشی ها روی سطحی که از کاشی های قدیمی پوشیده شده نمی توان از ملات شن و ماسه-سیمان استفاده کرد.
  10. از دیگر مزایای چسب کاشی این است که لایه نازکی را زیر کاشی و سرامیک ایجاد می کند و علاوه بر کاهش هزینه های نصب باعث می شود فشار کمتری به اسکلت ساختمان وارد شود.
  11. همچنین روی سطوحی که با سیمان صیقل داده شده باشند نمی توان از ملات شن و ماسه-سیمان استفاده کرد و فقط چسب مناسب است.

جمع بندی نهایی

با توجه به مزیت های بسیار زیاد و عالی ر چسب نسبت به ملات شن و ماسه-سیمان، امروزه برای نصب کاشی و سرامیک، چسب با استقبال و محبوبیت بالایی روبرو شده هرچند که ممکن است معایبی هم داشته باشد.

با استفاده از چسب های کاشی و سرامیک براحنی می توان محصولات پرسلانی، گرانیتی و سنگ را در سطوح نمای ساختمان ها استفاده کرد در حالی که اینکار توسط ملات سیمان امکانپذیر نیست چرا که پس از گذست زمان امکان جدا شدن، کنده شدن و افتادن از روی نمای ساختمان وجود دارد که با هزینه اندکی میتوان از این اتفاق جلوگیری کرد.

باید پذیرفت که استفاده از تکنولوژی در صنعت ساختمان امری اجتناب ناپذیر است و برای جلوگیری از مشکلات ساخت و ساز باید از دستاوردهای تکنولوژی استفاده کرد.

5/5 - (5 امتیاز)